Vznikol v prvej polovici 20. storočia a vyvinul sa z dadaizmu. Bol založený André Bretonom
na prostriedkoch, ktoré sa zjavujú vtedy, keď do života prenikne iracionálno, nevedomie,
spontánnosť, náhodnosť bez akejkoľvek systematickosti. Ide o okruh tém poskytovaných nevedomím,
šialenstvom, snami, náhodou, halucináciami, blúznením, ale aj humorom. Surrealizmus je
opakom realizmu. Pôvodne vychádza z Heglovho objektívneho idealizmu a z Bergsonovho
intuitizmu. Vytvára nadzemské a neskutočné obrazy. Hlavnými predstaviteľmi výtvarného
surrealizmu boli Salvador Dalí, Yves Tanguy, Max Ernst, René Magritte, Joan Miró, Hans Arp,
a iní. Surrealistické hnutie bolo v podstate nejednotné. Max Ernst bol jedným z výtvarne
najkultivovanejších surrealistických maliarov. Najväčším prínosom Salvadora Dalího bolo
rozšírenie teórie surrealizmu o paranoicko-kritickú metódu v období tridsiatych rokov a
súčasne bol aj najznámejším surrealistickým maliarom. Najprecíznejšie trojrozmerné objekty
vytváral Yves Tanguy a nikdy pritom nepoužíval reálne objekty. René Magritte zasa využíval
predovšetkým reálne, objektívne existujúce predmety. Surrealizmus sa delí na tri obdobia.
Prvé sa označuje ako intuitívne obdobie a začalo sa okolo roku 1920. Je charakteristické
vierou vo všemohúcnosť myšlienky, anarchistickým stavom ducha a psychickým automatizmom.
Druhé obdobie sa nazýva usudzujúce a charakterizuje ho zmena estetických a teoretických
názorov. Tretie obdobie je možné pomenovať ako obdobie dezercie, je to obdobie po druhej
svetovej vojne a vyznačuje sa návratom k heglovskej filozofii.
Diela surrealistov mali vo všetkých štádiách vývinu surrealizmu svoje špecifické a relatívne
stále rysy. Spoločným znakom všetkých surrealistických diel bola vždy spontánnosť,
bezprostrednosť vyjadrovania, provokatívnosť a potreba šokovať. Za predchodcov surrealistov
sa považujú aj Bosch, Brueghel alebo Arcimbold.
Už od začiatku tridsiatych rokov poznáme dve základné podoby surrealistického výtvarného
prejavu. Veristická surrealistická maľba sa opiera o priestorovú konkretizáciu vnútorného
modelu. Predchodcom veristickej línie bola talianska metafyzická maľba, ktorej predstaviteľom
bol Giorgio de Chiroco. Počas prechodu od surrealistickej veristickej maľby k absolútnej
maľbe, bolo možné nájsť ďalších dvoch maliarov, ktorí sa hlásili k surrealizmu. Týmito
maliarmi boli Wilfredo Lam a Matta. Tento prechod naznačuje hlavne Matta, ktorý sa už pred
druhou svetovou vojnou prikláňal k „maliarstvu v akcii“ a k „inému umeniu“. V absolútnom
surrealizme sa mohli bezprostredne uplatňovť princípy psychického automatizmu. Jeho
najvýznamnejším predstaviteľom je André Masson, ktorý touto metódou síce nepracoval dôsledne,
ale položil základy k aplikácii psychického automatizmu v maliarstve.
Surrealizmus priniesol vo svojej umeleckej tvorbe veľa nových vyjadrovacích prostriedkov a
tvorivých metód. Bola hlavne o potrebe sebavyjadrovania, ktorá viedla k naliehavému
vyjadrovaniu ľudských vzťahov.
| |